Patriarhul României: Iisus Hristos cunoaşte suferinţa oamenilor şi doreşte să-i elibereze de stăpânirea diavolului
„Mântuitorul Iisus Hristos merge cu un scop precis să elibereze de demoni pe doi oameni chinuiţi care nu mai stăteau în cetate cu oamenii, ci se ascundeau în morminte. Această situaţie dramatică, tristă, arată că Mântuitorul Iisus Hristos cunoaşte suferinţa fiecărui om şi în acelaşi timp doreşte să-i elibereze pe oameni de stăpânirea diavolului ”, a afirmat duminică Patriarhul României.
„Diavolul sau demonii în general sunt consideraţi în Sfânta Scriptură şi în scrierile Sfinţilor Părinţi ca fiind ucigaşi de oameni, vrăjmaşi ai omului şi aceşti demoni chinuiesc pe oameni, dar în mod suprinzător aceşti demoni se simt chinuiţi de prezenţa lui Hristos, întrucât sfinţenia şi bunătatea Lui contrastau cu răutatea demonilor. Şi pentru că era total diferit de ei, Iisus îi chinuia pe aceşti demoni”, a precizat Patriarhul Daniel.
În cuvântul rostit în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” al Reședinței Patriarhale, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a precizat că ideea centrală a Evangheliei din Duminica a 5-a după Rusalii este aceea că „bunătatea lui Hristos eliberează pe oameni de răutatea demonilor”.
Părintele Patriarh Daniel a amintit că demonii au înţeles că Iisus a venit să-i alunge din cei doi oameni pe care îi chinuiau şi de aceea I-au cerut să le îngăduie să intre în turma de porci.
„Mântuitorul Iisus Hristos permite această mutare a demonilor din oamenii pe care îi chinuiau în turma de porci nu pentru că a ascultat Iisus de demoni, ci pentru a arăta că puterea demonilor asupra oamenilor este limitată şi că ei nu au nici asupra porcilor putere dacă nu li s-ar îngădui de către Iisus”.
„Pe de altă parte, Iisus vrea să arate că a venit mai întâi să elibereze pe oameni de puterea demonilor şi că valoarea sufletului omului este incomparabil mai mare decât toate bunurile materiale, decât toate valorile comerciale”.
„Mântuitorul Iisus Hristos, deodată cu eliberarea oamenilor de stăpânirea demonilor în mod indirect ceartă pe locuitorii ţinutului Gadarenilor printr-o pagubă materială – ei creşteau porci nu pentru consum, pentru că Legea lui Moise nu permitea consumul cărnii de porc, ci pentru comerţ; de pildă, romanii foloseau ca mâncare carnea de porc, dar iudeii nu – şi într-un fel prin această pagubă gadarenii sunt certaţi că se ocupau prea mult de cele materiale şi prea puţin de viaţa spirituală, de comuniunea cu Dumnezeu şi grija faţă de aproapele”.
„Iisus arată prin aceasta şi faptul că la sfârşitul veacurilor demonii vor fi trimişi în adânc, adică în iad, după cum turma de porci, posedată de demoni, s-a înecat în adâncul mării”.
Potrivit Preafericirii Sale, Mântuitorul Hristos vorbește și prin ceea ce face, nu doar prin ceea ce spune.
„Când cetatea a fost anunţată că Iisus a permis demonilor să intre în turma de porci şi turma s-a înecat locuitorii cetăţii au ieşit în întâmpinarea lui Iisus şi L-au rugat să plece din ţinutul lor: fie ca să nu facă alte pagube, căci cunoştea vieţuirea şi păcatele lor, fie pentru că se temeau foarte mult de El şi în loc să-I mulţumească lui Iisus că a eliberat de demoni pe cei doi oameni care erau violenţi şi furioşi şi produceau multă tulburare locuitorilor din acel ţinut, ei i-au cerut lui Iisus să plece din ţinutul lor, iar Iisus nu le-a zis nimic, ci a intrat în corabie și a plecat. Nu i-a învățat nimic prin cuvânt, ci doar prin fapta săvârșită, urmând ca cei care au fost vindecați să le vorbească despre Iisus”.
„În Evanghelia după Luca, demonizatul eliberat de Iisus I-a cerut să îl ia cu El, pentru a deveni ucenic și misionar al Lui. Iar Iisus i-a spus să rămână acolo unde îl cunoaște lumea, zicându-i: Spune cât bine ți-a făcut ție Dumnezeu (Luca 8, 39). Dacă îl lua Iisus cu sine, nu îl cunoşteau oamenii, dar aici, pentru locuitorii ținutului care l-au cunoscut când era posedat și pe care acum îl văd vindecat, cu mintea întreagă și luminos la chip, el devine un martor și un misionar al lui Hristos prin însuși modul lui de a fi după vindecare. Iată cum Hristos Domnul nu lucrează toate direct El, ci lucrează adesea prin cei pe care i-a vindecat și le-a schimbat viața”, a afirmat, în încheiere, Patriarhul României.